Herunder kan du læse om, hvad der har indflydelse på, hvilken menstruationskop størrelse du skal vælge.

Du kan også prøve Menstruationskop-guiden, hvor du ud fra 4 spørgsmål får et forslag til valg af menstruationskop.

Valg af menstruationskop størrelse afhænger af:

Hvor dybt sidder din livmoderhals?

En menstruationskop skal sidde lige under livmoderhalsen, men der er stor forskel på hvor stor en m-kop der er ’plads’ til. Føl efter med en finger (livmoderhalsen føles som spidsen af din næse). Hvis livmoderhalsen sidder en halv finger oppe eller mindre, skal du have en lille eller kort m-kop. Modsat, hvis du næsten ikke kan nå livmoderhalsen skal du have en m-kop som er lang i formen, eller som har en lang stilk.

menstruationskop størrelse

 

 

 

Hvor kraftig er din menstruationsblødning?

Mindre blødning = mindre m-kop
Kraftigere blødning = større m-kop

Hvis din menstruation er kraftig, skal du gå efter en m-kop med så stor kapacitet som muligt, men hvis du er lille og spinkel af bygning, kan den allerstørste m-kop måske blive for stor og føles ubehagelig.

Hvis din menstruation er meget let, kan du i princippet nøjes med en lille kop, men hvis du har født børn, vil en lille m-kop måske glide ned, og du kan med fordel vælge en større.

Har du født børn vaginalt?

Ikke født vaginalt / født ved kejsersnit = mindre m-kop
Født vaginalt = større m-kop

Efter en vaginal fødsel er skeden blevet udvidet og ændrer somme tider form. Har du brugt m-kop inden du blev gravid, kan det ofte være nødvendigt at skifte til en større, eller måske en kortere m-kop efter fødslen.

Hvordan er din kropsbygning?

Lille og spinkel kropsbygning = mindre m-kop
Høj og/eller kraftig kropsbygning = større m-kop

Der er ofte en sammenhæng mellem en kvindes kropsbygning og den menstruationskop størrelse hun finder mest behagelig. Små og spinkle kvinder vælger således ofte en størrelse S eller M, hvor høje eller mere robuste kvinder gerne vælger en større menstruationskop.

Hvor trænet er din bækkenbund?

Mindre trænet = blød og evt. større m-kop
Meget veltrænet = fastere og evt. mindre m-kop

Motion og sport styrker kroppens muskler, også dem i bækkenbunden. Kvinder, som dyrker meget sport, særligt ridning, yoga, pilates eller pole fitness, har ofte ret stærke bækkenbundsmuskler, og foretrækker en mindre m-kop (en større kan have svært ved at folde sig rigtigt ud).